årets bästa filmer 2009 (pt. 3)

(pt. 1, pt. 2)


Zombieland - En av årets roligaste små pärlor, men inget för den svagmagade. Woody Harrelson passar perfekt i rollen som den zombieslaktande, kaxiga, lite halvkorkade enstöringen Tallahassee, med Jesse Eisenberg som den taniga, lite töntiga Columbus. Rekommenderar denna filmen skarpt.


Up - Pixar gör det igen. Detta är deras nionde långfilm, och deras åttonde fullträff. Cars var inte mycket att hänga i julgranen, i min mening. Jag var faktiskt skeptisk innan jag såg filmen, men Pixar vann över mig än en gång med sina charmiga karaktärer, lekfulla idéer och hysteriskt roliga manus. Filmens första 10 minuter är för övrigt det sorgligaste jag sett på film på länge.


Moon - Sam Rockwell ensam på en månbas, med en dator vid namn G.E.R.T.Y., med Kevin Spaceys röst och en smileymonitor som enda sällskap. Låter det som en tråkig film? Kanske det, men detta är faktiskt en av årets bästa, mest tankeväckande och rörande filmer som 2009 har att erbjuda. Moon, likt filmen Solaris, utforskar på ett väldigt enkelt sätt det mänskliga jaget och vad det är som gör var och en av oss till en unik person. Min favorit från 2009.


Avatar - 12 år efter Titanic så återkommer James Cameron äntligen till att göra film, och vilken comeback sen. Filmens story är inget unikt, det har det återkommande "white man's burden"-temat som tidigare gjorts i Pocahontas-berättelsen, Dances With Wolves och The Last Samurai. Vad som däremot är speciellt är utförandet och hur Cameron bemästrat CGI-tekniken så pass att man inte alls tänker att merparten av filmen är datoranimerad. Sen har vi 3D-biten också. Avatar är den första filmen som filmats helt med två kameror just med 3D-tekniken i åtanke, och det är så jäkla snyggt gjort. Det känns aldrig som en gimmick, och jag kände att det är definitivt så här filmen ska upplevas. Har ni möjlighet, se den i 3D.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0