tack för lång och trogen tjänst



När jag kom hem från jobbet i morse var allt som vanligt. Jag hängde av mig ytterkläderna, väckte Lina, tog en sväng ut i köket och lade ifrån mig min mobiltelefon och tog ett glas mjölk. Satte mig framför datorn för att göra det vanliga innan jag går och lägger mig. Men något är annorlunda denna morgonen. Inget surr hörs från datorn. Knäpptyst. Monitorlampan blinkar så där oroväckande som när den inte får någon signal. Jag konstaterar att något inte stämmer.

Trycker på powerknappen. Inget händer. Kollar sladdar. Allt sitter där det ska. Kollar strömbrytaren på nätaggregatet. Trycker på powerknappen igen. Klick. Inget händer. En gång till. Klick. Klick. Klick. Jag tar enheten i mina armar. "Vakna! Nej! Det kan inte vara sant!" Men det är det. Datorn har under natten somnat in och åkt till robothimlen. Mellan snyftningarna lyckas jag vråla ut ett ångestfullt "Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!"

Okej, riktigt så dramatisk var jag inte. Men det känns jävligt sugigt. Har dessikerat liket under dagen och har inte lyckats hitta orsaken till dödsfallet. Inga utbrända kretsar på moderkortet eller skum lukt från nätaggregatet eller liknande. Nåväl, jag fick min bror att hjälpa mig välja ut en ny dator på nätet, som borde komma antingen i övermorgon eller om ca 2 veckor. Antagligen det senare.

Jag hade faktiskt tänkt att köpa en ny dator ändå, men inte innan november. Det känns lite jobbigt att dras med Linas gamla Compaq med Windowns 98 som låser sig om man har för många Internet Explorer-fönster öppna i två veckors tid. Fast det är bättre än inget alls. Jag kan i alla fall blogga. Och sitta på MSN. Jag får helt enkelt klara mig utan att ladda ner film, tv-serier och spela spel på Xboxen och PS3an ett tag istället. Den nya datorn kommer ha Windows Vista. Kommer nog att bli en ganska uppskattad kontrast från 98-versionen. Det är så jävla jobbigt när datorn hänger sig. Känner jag denna datorn rätt så kommer den hänga sig precis när jag ska slänga upp detta inlägget... Vi testar.

Edit: Nej, det gick visst. Hurra.

Hur som helst, tack för nästan exakt 4 bra år tillsammans, gamla dator. Jag har högre förväntningar på din efterträdare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0