tippat



Tänkte att jag skulle visa mina Oscartippningar. De filmer som jag hoppas vinner är i understrukna, och de jag tror vinner är kursiverade. Filmer som jag hoppas och tror vinner är både understrukna och kursiverade. Kategorier som jag har noll koll på har jag helt sonika hoppat över. Jag kommer sedan markera vinnarna efter galan.

Uppdaterat:
Nu har jag också markerat vinnarna och lagt till lite av mina kommentarer.

Best Motion Picture of the Year

Atonement (2007): Tim Bevan, Eric Fellner, Paul Webster
Juno (2007)
Michael Clayton (2007)
*Vinnare* No Country for Old Men (2007): Ethan Coen, Joel Coen, Scott Rudin
There Will Be Blood (2007): Paul Thomas Anderson, Daniel Lupi, JoAnne Sellar

Min kommentar: Jag är förvånad, men glad. Jag trodde att Coen-brödernas film skulle vara alldeles för mörk för att kamma hem det tyngsta priset på hela galan, men tji fick jag.

Best Performance by an Actor in a Leading Role
George Clooney for Michael Clayton (2007)
*Vinnare* Daniel Day-Lewis for There Will Be Blood (2007)
Johnny Depp for Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007)
Tommy Lee Jones for In the Valley of Elah (2007)
Viggo Mortensen for Eastern Promises (2007)

Min kommentar: Knappast någon överraskning, men riktigt välförtjänt.

Best Performance by an Actress in a Leading Role
Cate Blanchett for Elizabeth: The Golden Age (2007)
Julie Christie for Away from Her (2006)
*Vinnare* Marion Cotillard for Môme, La (2007)
Laura Linney for The Savages (2007)
Ellen Page for Juno (2007)

Min kommentar: Har inte sett "La Môme", tyvärr, men jag får nog ta och göra det nu.

Best Performance by an Actor in a Supporting Role
Casey Affleck for The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)
*Vinnare* Javier Bardem for No Country for Old Men (2007)
Philip Seymour Hoffman for Charlie Wilson's War (2007)
Hal Holbrook for Into the Wild (2007)
Tom Wilkinson for Michael Clayton (2007)

Min kommentar: Ingen överraskning här heller, men jag tycker ändå att Casey borde vunnit för sin prestation i denna och i filmen "Gone Baby Gone". Har lär nog bli nominerad igen.

Best Performance by an Actress in a Supporting Role
Cate Blanchett for I'm Not There. (2007)
Ruby Dee for American Gangster (2007)
Saoirse Ronan for Atonement (2007)
Amy Ryan for Gone Baby Gone (2007)
*Vinnare* Tilda Swinton for Michael Clayton (2007)

Min kommentar: Yes! Cate Blanchett, in your face!

Best Achievement in Directing
Paul Thomas Anderson for There Will Be Blood (2007)
*Vinnare* Ethan Coen, Joel Coen for No Country for Old Men (2007)
Tony Gilroy for Michael Clayton (2007)
Jason Reitman for Juno (2007)
Julian Schnabel for Scaphandre et le papillon, Le (2007)

Min kommentar: Jag har svårt att skilja på kategorin "Bästa film", och denna, eftersom det är regissörens vision och arbete som utgör den färdiga filmen. Nåja.
Uppdaterat: Jaha. Tydligen är det så att endast regissörer får rösta i denna kategorin, medans vem som helst i Akademin får rösta på "Bästa film". Borde jag ju ha vetat.

Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen
*Vinnare* Juno (2007): Diablo Cody
Lars and the Real Girl (2007): Nancy Oliver
Michael Clayton (2007): Tony Gilroy
Ratatouille (2007): Brad Bird
The Savages (2007): Tamara Jenkins

Min kommentar: Ingen direkt överraskning, men jag har svårt att se att Diablo Cody kommer bidra med några andra mästerverk i framtiden.

Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published
Atonement (2007): Christopher Hampton
Away from Her (2006): Sarah Polley
Scaphandre et le papillon, Le (2007): Ronald Harwood
*Vinnare* No Country for Old Men (2007): Joel Coen, Ethan Coen
There Will Be Blood (2007): Paul Thomas Anderson

Min kommentar:
- If I don't come back, tell mother I love her.
- Your mother's dead, Llewelyn.
- Well then I'll tell her myself.

Best Achievement in Cinematography
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007): Roger Deakins
Atonement (2007): Seamus McGarvey
No Country for Old Men (2007): Roger Deakins
Scaphandre et le papillon, Le (2007): Janusz Kaminski
*Vinnare* There Will Be Blood (2007): Robert Elswit

Min kommentar: Såg "Le Scaphandre et le papillon" igår innan Oscargalan, och trodde verkligen att den skulle knipa denna. Det är inget fel på Robert Elswits foto i "There Will Be Blood", men Janusz Kaminiskis foto är väldigt annorlunda och nyskapande i denna filmen. Likadant med Roger Deakins foto i "The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford".

Best Achievement in Editing
*Vinnare* The Bourne Ultimatum (2007): Christopher Rouse
Scaphandre et le papillon, Le (2007): Juliette Welfling
Into the Wild (2007): Jay Cassidy
No Country for Old Men (2007): Ethan Coen, Joel Coen
There Will Be Blood (2007): Dylan Tichenor, Tatiana S. Riegel

Min kommentar: 1 staty till Bourne.

Best Achievement in Art Direction
American Gangster (2007): Arthur Max
Atonement (2007): Sarah Greenwood
The Golden Compass (2007): Dennis Gassner
*Vinnare* Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007): Dante Ferretti
There Will Be Blood (2007): Jack Fisk

Min kommentar: Ingen överraskning här heller. Burtons gothiska stil går hem hos dom flesta.

Best Achievement in Costume Design
Across the Universe (2007): Albert Wolsky
Atonement (2007): Jacqueline Durran
*Vinnare* Elizabeth: The Golden Age (2007): Alexandra Byrne
Môme, La (2007): Marit Allen
Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007): Colleen Atwood

Min kommentar: ...men inte här.

Best Achievement in Makeup
*Vinnare* Môme, La (2007): Didier Lavergne, Loulia Sheppard
Norbit (2007): Rick Baker
Pirates of the Caribbean: At World's End (2007): Ve Neill, Martin Samuel

Min kommentar: Har som sagt inte sett "La Môme".

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score

*Vinnare* Atonement (2007): Dario Marianelli
Into the Wild (2007): Michael Brook, Kaki King, Eddie Vedder
Michael Clayton (2007): James Newton Howard
Ratatouille (2007): Michael Giacchino
3:10 to Yuma (2007): Marco Beltrami

Min kommentar:

Har ingen kommentar på denna. Michael Giacchino är för övrigt samma man som gör musiken till TV-serien "Lost". Kan han inte få en Oscar för det?

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song
August Rush (2007) "Raise It Up"
Enchanted (2007) "Happy Working Song"
Enchanted (2007) "So Close"
Enchanted (2007) "That's How You Know"
*Vinnare* Once (2006) "Falling Slowly"

Min kommentar: Jag gjorde ett misstag här, my bad. "Falling Slowly" är en RIKTIGT bra låt.

Best Achievement in Sound
*Vinnare* The Bourne Ultimatum (2007): Scott Millan, David Parker, Kirk Francis
No Country for Old Men (2007): Skip Lievsay, Craig Berkey, Greg Orloff, Peter F. Kurland
Ratatouille (2007): Randy Thom, Michael Semanick, Vince Caro, Doc Kane
3:10 to Yuma (2007)
Transformers (2007): Kevin O'Connell, Greg P. Russell, Peter J. Devlin

Min kommentar:

2 statyetter till Bourne. Ingen till "Ratatouille".

Best Achievement in Sound Editing
*Vinnare* The Bourne Ultimatum (2007): Karen M. Baker, Per Hallberg
No Country for Old Men (2007): Skip Lievsay
Ratatouille (2007)
There Will Be Blood (2007): Matthew Wood, Christopher Scarabosio
Transformers (2007): Mike Hopkins, Ethan Van der Ryn

Min kommentar:

3 statyetter till Bourne. Fortfarande ingen till "Ratatouille". Vafan?

Best Achievement in Visual Effects
*Vinnare* The Golden Compass (2007): Michael L. Fink, Susan MacLeod, Bill Westenhofer, Ben Morris
Pirates of the Caribbean: At World's End (2007): John Knoll, Hal T. Hickel, Charlie Gibson, John Frazier
Transformers (2007): Scott Farrar, Shari Hanson, Russell Earl, Scott Benza

Min kommentar: Hmm, animerade djur över transformerade bilar? Antar att det var ett tajt race mellan dom. Synd bara att "The Golden Compass" slutar med en cliffhanger, och att det inte är sannolikt att det blir någon uppföljare med tanke på dess inkomster. Fast denna vinsten kanske hjälper lite.

Best Animated Feature Film of the Year
Persepolis (2007): Vincent Paronnaud, Marjane Satrapi
*Vinnare* Ratatouille (2007): Brad Bird
Surf's Up (2007): Ash Brannon, Chris Buck

Min kommentar:

Ahh, äntligen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0