googlewhack

image113

Såg precis en show som hette Dave Gorman's Googlewhack Adventure, en riktigt underhållande historia som var väl värd två timmar av min tid. Hursomhelst så blev jag nyfiken på om jag kunde hitta ett eget googlewhack. Vet du inte vad det är för något?

Suck.

http://www.google.com
Det är ett enkelt upplägg.
Målet med googlewhacking är att man ska hitta en enda unik sida med hjälp av två unika sökord. Bara två ord, inga tecken eller siffror. Reglerna är att ordet MÅSTE finnas med i dictionary.com, vilket utesluter svenska ord. Du behöver inte ens gå in och söka på den sidan för att se om ordet finns med, det gör google automatiskt åt dig. Se bild på ett av mina många misslyckade googlewhackförsök.
image112
Är orden understrukna så betyder det att ordet finns där. Jag trodde jag hittade ett googlewhack för en kvart sedan, men ordet saknades i dick-tionary.com, så jag får söka vidare. Sidan får inte heller vara någon form av ordlista eller liknande. Utöver det, såvitt jag vet, så finns det inga regler, fast nu när fenomenet är utspritt så finns det dedikerade googlewhack-sidor, men jag skulle aldrig använda nåt sånt för att hitta ett googlewhack. Vill man så kan man senare maila upphovsmannen till sidan, om man hittar denne, och upplysa han/hon att han/hon är ett googlewhack.

Sådär, nu när ni vet vad det är för något så utmanar jag er läsare att hitta ert egna googlewhack. Berätta gärna också hur lång tid det tog. Jag kommer uppdatera detta inlägget senare när jag hittat ett själv, men nu måste jag sova lite. Lycka till!

UPPDATERAT:

Jag hittade ett googlewhack! "antiestablishmentarianism wazoo"! Resultatet på google ger visserligen fem resultat, men alla utom den första länken leder till inget annat än ordlistor, vilket faller inom reglerna för googlewhacking. Det tog en stund, men jag hittade det! Fast nu när jag skrivit den ordkombinationen här på bloggen så kommer det finnas två resultat på just dom orden, så det är inget googlewhack längre. Nåja, det var det innan iallafall.

Kommentarer
Postat av: Krajks

Mina ord blir -aldrig- understrukna när jag söker i google. :-O

2008-05-11 @ 16:55:24
Postat av: Ricard

Du använder nog svenska google. På första-sidan finns det en inställningslänk, klicka på den, och kika på "Gränssnittsspråk" och ändra den till engelska. Sen kan du passa på att stänga av SafeSearch också, den censuerar alla bildsökningar. Efter att ha gjort det kan du söka på nakna tuttar och pickar bäst du vill. :)

2008-05-11 @ 17:21:51
Postat av: she just came here to party

jag har bytt blogg, av lite olika anledningar. kunde inte ha kvar den gamla. nu finns jag på "http://everyperson.blogg.se" :)

2008-05-11 @ 23:53:42
Postat av: Krajks

Men fan RC, nu får du allt skärpa dig! Uppdatera bloggen, för katten!

2008-05-15 @ 23:54:24
Postat av: Ricard

Hitta mig ett googlewhack så får vi se. ;)

2008-05-16 @ 17:17:19
Postat av: Krajks

No spanks. Men jag saknar Alfons.

2008-05-16 @ 23:14:57
Postat av: Joakim

Har bloggen din dött eller vad står på, Ricard?

2008-05-17 @ 15:25:55
URL: http://joakimisdemented.com
Postat av: Ricard

Nejdå, den har bara lite semester. När jag har något att skriva om så skriver jag. Kanske senare idag. Kanske imorgon. Kanske dagen därpå. Kanske. Vi får se. :)

2008-05-17 @ 18:56:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0